Slanketips

Her har du noen slanketips som garantert virker og som kanskje passer for deg. Men, husk at vi alle er forskjellige og at et slanketips som passer for naboen ikke nødvendigvis er det rette for deg. Finn en eller flere slankemetoder som du har tro på, som samsvarer med dine forutsetninger og ikke minst med din motivasjon.

Ta tiden til hjelp

Dette er et kjedelig slanketips, men også det aller beste. Slanking tar tid, i alle fall for deg som ønsker en varig vektreduksjon og for de aller fleste er et ukentlig vekttap på 0,5 – 1 kilo det som anbefales. Diverse slanketips som går på ekstreme slankemetoder bør du med andre ord ikke følge, blant annet fordi mesteparten av vekttapet vil komme i form av vann og muskelmasse.

Vær mer fysisk aktiv

Dette er nok også et kjedelig slanketips, men det funker garantert. Forklaringen på det er naturligvis at økt fysisk aktivitet gir økt forbrenning og det finnes ingen unntak. Det viktigste er ikke hva du gjør, men at du beveger deg mer og det er lite som skal til. Dersom du øker forbrenningen med 250 kcal pr dag vil det tilsvare omtrent 1 kilo fett pr måned. Her kan du sjekke forbrenningen ved forskjellige aktiviteter.

Kutt i kaloriene

Vi tar med nok et kjedelig slanketips både fordi det er viktig og fordi mange har mye å hente her. Kutter du 500 kcal hver dag vil du miste omtrent et halvt kilo fett i uka og dermed er du innenfor det som er et anbefalt vekttap. Tenk gjennom hva du putter i deg, bruk så en kaloritabell og finn ut hvor det er enklest for deg å kutte kalorier. Du kan lese mer om slankemat på denne siden.

Bruk glucomannan

Vi må naturligvis ta med dette slanketipset som beviselig virker fordi glucomannan hjelper deg å kutte kalorier. Det skyldes at dette naturlige slankemiddelet øker metthetsfølelsen og effekten er meget godt dokumentert. I menyen finner du slankeprodukter med glucomanannan og vi anbefaler NediVekt.

Tell gjerne kalorier

Det å telle kalorier går rimelig enkelt når du først har kommet i gang og dette er et slanketips vi har stor tro på. I tillegg til at du får god kontroll på eget inntak vil nemlig kaloritelling gi det et mye mer bevisst forhold til hva du spiser og ikke minst til hvilke kaloribomber du bør unngå. Du vil garantert få en overraskelse eller to når du kommer i gang.

Tenk alltid motivasjon

Motivasjon er nok den aller viktigste faktoren dersom du skal lykkes med slankingen og dette er noe du alltid bør ha bakhodet. Dersom du skal velge en bestemt slankediett, forsøke slankepiller, finne nye former for mosjon eller kutte kalorier bør du alltid tenke på hva dette vil gjøre med motivasjonen. Velg for eksempel ikke en slankediett som du ikke har tro på bare fordi den har hjulpet naboen.

Når vekttapet stopper

Motivasjon er som nevnt viktig og det gjelder ikke minst når vekttapet stopper opp. Selv om du er inne i en god periode med en sunn livstil er nemlig det noe du sannsynligvis vil oppleve og mye av forklaringen ligger i at redusert forbrenning. Etter hvert som du går ned i vekt vil forbrenningen reduseres og poenget med dette slanketipset et at du bør være forberedt på dette. At vekttapet stopper opp behøver ikke å bety at du gjør noe «galt» og det er viktig ikke å la dette gå utover motivasjonen. Litt mer fysisk aktivitet er for øvrig et godt slanketips når vekttapet stopper opp.

Mange bekker små…..

Et energiunderskudd på 500 kcal pr dag vil gi et ukentlig vekttap på omtrent et halvt kilo kroppsfett, men det betyr ikke at du behøver å kutte kaloriinntaket med så mye. Det finnes svært mange små og til dels uviktige slanketips som kan hjelpe og for eksempel er det påvist at grønn te øker forbrenningen med omtrent 100 kcal pr dag.

Et annet slanketips som kan hjelpe er å drikke mye kaldt vann og dermed øke forbrenningen, en forbrenning som også kan økes ved hjelp av chilipepper. Ellers vil det hjelpe dersom du velger trappene i stedet for heisen, dersom pusser tennene tidligere for å dempe søtsuget om kvelden, dersom du sitter oppreist i stedet for å ligge på sofaen når du ser TV, dersom du spiser saktere og faktisk også dersom du sover mer. Sistnevnte er for øvrig et slanketips som kun virker for personer som får for lite søvn, fordi det er påvist en sammenheng mellom overvekt og søvnforstyrrelser.